tirsdag 6. juli 2004

Ola smådjevel avlegger rapport

Det var stille i helvete. Satans høye råd var samlet, og nå skulle en og hver av smådjevlene fra de forskjellige territoriene avgi rapport om arbeidet sitt. Satan var fornøyd med rapportene fra USA, Tyskland og England, og nå vendte han seg forventningsfullt mot smådjevelen som hadde Norge som sitt arbeidsfelt.

"Nå Ola Smådjevel, hvordan står det til hos deg?" spurte Satan.

"Jo", svarte han,
"jeg har nok å gjøre, for det hender fremdeles at det er noen som finner på å be. Andre kan være så frimodige at de vitner om Jesus for naboene og vennene sine, da har jeg det travelt, men det er ikke verre enn at jeg kan ta fri et par dager i uka."

"Fri!" repliserte Satan,

"Jeg trodde da Ola, at du betraktet jobben din som et 24 timers kall"
"Jeg gjør det" svarte Ola
"Derfor benytter jeg fritiden til å prøve ut en metode jeg har funnet på selv, og i den senere tid har denne vist seg å være svært effektiv."


"Den metoden vil jeg gjerne høre om" sa Satan.
"Jo, jeg har gått til enkelt mennesker og sagt at troen er en privatsak, og at de vil tjene på å holde den privat både av hensyn til popularitet og i enkelte sammenheng også for å unngå mobbing og til og med forfølgelse. Jeg har til og med laget en liste som vil hjelpe mennesker å gjøre troen til en privatsak"
"Den listen vil vi gjerne lære oss", sa Satan
"Den er lett å lære" svarte Ola smådjevel:
1) Slutt å be
2) Slutt å lese bibelen
3) Slutt å gå på oppbyggelsesmøter
4) Slutt å vitne for andre (husk privatlivets fred!)
5) Prøv å finne feil og svakheter hos andre kristne og kritiser dem
6) Bruk pengene dine fornuftig, hva i all verden har du igjen for å gi kollekt?
7) Kjøp og les mange av de bladene som alle leser for tiden. Les horoskopene, beretningene om reinkarnasjon og esoteriske opplevelser. Det vil støtte troen din.
8) Bli et moderne menneske og kvitt deg med de fordommene mange kristne har overfor alkohol, tobakk og andre rusmidler.
"Denne lista har jeg gode resultater med", avsluttet Ola smådjevel.

Det var tydelig at Satan var imponert. Han gikk bort til Ola og sa:
"Du gode og tro tjener, du har vært tro over lite, jeg skal sette deg over stort (1). Fra neste år av skal du ha ansvaret for Sverige." 
----------------------------------------------------
Ikke la Ola smådjevel lure deg! Jesus har sagt:
"Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel?"
Matt 16:26
---------------------------------------------------
(1) Med referanse til Jesu liknelse om talentene Matteus 25:21

Inspirert av C.S. Lewis' "Screwtape" delte jeg denne refleksjonene første gang på Akureyri i august 1982. Publisert på nett første gang i 2001

Ingen kommentarer: