torsdag 1. november 2001

HISTORIEN OM HØNA OG EGGEN

Det handler om pasjon eller lidenskap om du foretrekker det. Jesu lidenskap for oss mennesker kommer til syne når vi leser om hvordan han gråter over menneskenes manglende vilje til å vende om til et bedre liv. Han gir oss bildet av en høne som samler kyllingene under sine vinger (1). På samme måte ønsker han å samle sine barn til nærhet og beskyttelse.

Eggen har også en pasjon – en ufattelig tro på det han holder på med – i skrivende stund er ikke det 10. strake seriegullet til Rosenborg i havn, men med fire poengs forsprang vil det neppe gjøre inntrykk i profetisk kretser om man skulle komme til å antyde at de klarer det igjen. Det er en lidenskap som driver Eggen og jeg fascineres av slike mennesker.

"Evnen til å begeistres og vise hemningsløs glede er en egenskap vi må ta vare på" sa Lars Saabye Christensen i et intervju for noen uker siden. Jeg ga utklippet til Karl Fredrik på markeringen i forbindelse med hans jubileum – fordi jeg synes det passer så godt på ham. Han bruker tid og krefter på å arbeide i Guds rike fordi han tror at det har en betydning – han engasjerer seg også i såkalte "livsnære grupper".

Det er flere i menigheten vår som lidenskapelig står på for det de tror på. Mennesker som drives av Guds Ånd og som kjenner nøden for andre mennesker i sitt hjerte. Vi trenger mer av denne "driven", og vi trenger å oppmuntre hverandre i det viktige arbeidet vi gjør. Jeg spør meg selv fra tid til annen:
"Brenner du Jostein? – og hva brenner du for?" 
Er det et gyldig spørsmål for deg også?
------------------------------------------------

(1) Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke. Matt 23:37b

Publisert i Tempelnytt nr. 11 - 2001

Ingen kommentarer: