Jeg har bidratt til at tester kom til Norge ettersom jeg oversatte ”The Wagner Modified Houts Test” til norsk. Det var den første testen som ble tatt i bruk i Frelsesarmeen i Norge. Det er flere grunner til at jeg er skeptisk til slike tester:
1. De kan begrense en persons tjeneste i den forstand at han tror han har funnet ’sin’ gave og derfor ikke vil la seg bruke til noe som ikke passer til gaven. På den måten begrenser de også Gud.2. Som et grunnleggende prinsipp tror jeg at nådegavene er Åndens – det vil si det blir kunstig å snakke om ”min nådegave”. Gaven tilhører Ånden og ”blir gitt” til den enkelte som er mottakelig der og da. Ingen går rundt og disponerer helbredelsens nådegave som han selv vil. Nøkkelen ligger i at han vet hvordan han kan stille seg i mottakerens posisjon når den blir gitt, men gaven mottas i hvert enkelt tilfelle.3.De aller fleste testene lager et sammensurium av nådegaver, tjenstegaver og naturgaver.
Det positive med testene er at de setter et viktig emne på
dagsorden, og det er tross alt bedre at det er på dagsorden enn at det aldri
blir et tema. Derfor lever jeg godt med testene tross alt. At det lages et
”sammensurium” er heller ingen tragedie, for Gud bruker alt som vi stiller til
rådighet for ham, men det er ”sammensurium” som er bakgrunnen for at jeg
bringer dette på bane i dag:
Profeti nevnes nemlig både som nådegave (1 Kor 12:9) og som
tjenestegave (Ef 4:11).
Det må bety at det er en forskjell. Den største forskjellen
slik jeg ser det, er at en tjenestegave er gjenkjent og bekreftet av
menigheten. Det er mennesker som bærer en profetisk salvelse. Det de sier har
en profetisk tyngde enten de bærer fram en profeti eller de ubevisst sier ting
som er fra Gud og som går rett inn i en situasjon.
Når det gjelder å tale profetisk, er det en Åndens gave som
alle oppfordres å strebe etter (1 Kor 14:39). Men om en person fra tid til
annen bærer fram et profetisk budskap, er ikke det ensbetydende med at han har
en profetisk tjeneste. Hvorfor er det viktig for meg å skrive om dette?
Ganske enkelt fordi jeg tror noen tenker at å være profet er
ikke noe for meg, og så lukkes det for å ta imot profetiske hilsener som kan
være viktige. Jahasiel var ikke profet – sannsynligvis var han lovsangsleder,
men han talte profetisk i en viktig situasjon i Jerusalems historie (2 Krøn20:14).
Spennende – ikke sant?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar