tirsdag 22. februar 2011

Nattlampe

Det gikk en sesong av “Big Bang” før jeg så et helt program.

Føler vel ikke at jeg har gått glipp av mye, men et småmuntert blikk på vitenskapelige problemstillinger kan sikkert ha noe for seg. Sist fredag var temaet ”frykt”. Det ble fokusert på fryktens nyttefunksjon i kombinasjon med hva vi er mest redd for.

Mørket ble nevnt som en vanlig fryktfaktor for mange. Jeg har aldri vært redd for mørket, men jeg setter pris på at det finnes ”hjelpemidler” som gjør at jeg kan fungere i mørket. Lommelykta var alltid med i Øst-Europa der plutselige strømutkoblinger (eller manglende lyspærer) kunne gjøre det vanskelig å ferdes både utendørs og innendørs.

Verden er i mørke. Ordet er verdens lys. Det gjelder både han som er ”Ordet” og ”Lyset”, men også selve ordet:
    ”Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter.”
    2 Pet 1:16–19
Fryktens nyttefunksjon er at den fører oss bort fra det som truer. Derfor er det viktig at de som opplever denne verdens mørke blir oppmerksomme på at det finnes en ”nattlampe” som lyser inntil morgenstjernen stiger opp. Jeg spanderer et ”Halleluja!” for Guds ord i dag også ☺

Ingen kommentarer: