mandag 31. januar 2011

Kopi

En av de første, og morsomme, oppdagelsene jeg gjorde da jeg skulle lære meg noen fraser på rumensk, var at i det språket betyr ”kopi” (copii) barn. Hva er mer logisk?

Det er veldig gøy å observere hvordan enkelte barn blir kopier av sine foreldre.

Jeg er skapt i Guds bilde, men det bildet ble ødelagt. Hvordan i all verden skal jeg finne tilbake til det bildet når han er usynlig? Hvordan kan jeg bli en kopi av en som ingen ser?

Paulus har løsningen: OK – hvis jeg vil være Guds barn, hans ”kopi”, det bildet han skapte meg til, finner jeg det i hans barn, hans ”kopi”, i hans bilde: Jesus. Alt det Jesus er, er det bildet Gud skapte meg i. Den eneste måten jeg kan komme inn i det bildet, bli den ”originale kopien”, er ved å bli i Jesus. Jeg har skrevet om det før. Jeg kommer til å skrive om det igjen. Det sprenger tankene hver gang, og de sprengte tankene ligger som furer i nypløyd jord og gir gode vekstforhold for frukt, Åndens frukt.

* Jesus
Se også "Mitt bilde"

Ingen kommentarer: