mandag 27. desember 2010

Utvalg

Vi er inne i tiden for årets lister. Det gjøres utvalg av årets viktigste nyheter innen forskjellige sjangere: bøker, filmer, trender osv. Det er ”spesialistenes” tid til å skinne og rikssynsernes – de som ikke nødvendigvis er faglig kvalifiserte til å uttale seg om noe som helst, men hvis meninger av en eller annen grunn tillegges vekt.

Jeg har tillit til at det utvalget Johannes tok med i sitt evangelium er gjort av en som visste hva som måtte med og hvorfor akkurat det aspektet var viktig:
    Det er denne disippelen som vitner om alt dette og som har skrevet dette, og vi vet at hans vitneutsagn er sant. Men også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives.
    Joh 21:24–25
Selvfølgelig er jeg nysgjerrig på det som ikke er skrevet, men jeg er takknemlig til Johannes for det viktige han tok med og for måten han skrev det ned på. Det har vært til stor hjelp på min åndelige reise.

Ingen kommentarer: