søndag 21. november 2010

Fram til urkristendommen

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i bøker. Når jeg skal si hvilke bøker som interesserer meg mest får jeg alltid en utfordring, for det er så maaaange ting som interesserer. Men kommer jeg over brukt kristen litteratur av historisk interesse er det vanskelig å la være å kjøpe. Normalt er heldigvis ikke slike bøker særlig høyt priset.

Jeg er så heldig at jeg har pinsevekkelsens historie fra de første 50 årene. Den kom i 1956 og bærer tittelen ”Fram til urkristendommen”. En fantastisk tittel. Vi må finne fram til kilden for all kristendom, og også lære av det som drev pionerene i de forskjellige bevegelsene. Enten det kalles hellighetsbevegelsen, pinsebevegelsen, Frelsesarmeen eller noe annet. Det handler om ”røtter”:
    Se til, søsken, at ikke noen av dere blir ond og vantro i hjertet og faller fra den levende Gud. Dere skal heller oppmuntre hverandre hver dag, så lenge det heter «i dag», så ingen av dere skal la seg bedra av synden og bli forherdet. Vi har jo del i Kristus, så sant vi helt til det siste holder fast på det grunnlaget vi hadde i begynnelsen.
    Hebr 3:12–14

Ingen kommentarer: