fredag 25. juni 2010

Saltinnhold


Det kommer med alderen, tror jeg: Vi blir mer opptatte av saltinnhold i maten. Av hensyn til hjertets sunnhet bør det ikke være for mye salt. Vi spiser ca 10 ganger så mye salt som kroppen trenger, og dobbelt så mye som anbefalt maksimum pr dag. Jo, jeg er opptatt av saltinnholdet for min fysiske velværes skyld. Jeg trenger noe, men ikke for mye.

Men dét er når vi snakker om det fysiske behovet. Jeg er også opptatt av saltinnhold når vi kommer inn på den åndelige siden av livet. Også det handler om ”hjertets sunnhet” – men på det området er jeg redd at saltinnholdet snarere har en tendens til å bli for lavt enn for høyt.

Paulus ber oss bruke sunn fornuft:
    Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, og bruk den dyrebare tiden godt. La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft, så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt.
    Kol 4:2–6
"Gud, hjelp meg å dosere saltinnholdet på en slik måte at mine ord er vennlige, men har den nødvendige kraft til å påvirke hjertene til dem som ”står utenfor” fellesskapet med deg!"

Ingen kommentarer: