onsdag 19. mai 2010

Sannheten, ordet og hellighet

Hellige dem i sannheten, ditt ord er sannhet.
Joh 17:13–17

Det er Jesus som ber denne bønnen.
Kunne han også ha bedt: Hellige dem i meg?

Jeg tror det, men det er mulig han vil at det skal oppdages eller åpenbares som kjernen i det han sier.

For:

1) Johannesevangeliets prolog starter med ”I begynnelsen var Ordet” – og for Johannes er dette en måte å beskrive at ”Gud ble kjød/menneske”

2) I samme evangelium forkynner Jesus om sannheten som frigjør, og sier senere at ”Jeg er …sannheten”.

3) Når Jesus sier: ”Ditt ord er sannhet” er det også en måte han selv er beskrevet på.

Det er altså i ham at jeg blir helliget. Det finnes ingen andre alternativ. Jeg tror Jesus ba om at vi alle skulle oppdage dette. Det ligger en herlig frigjøring i en slik oppdagelse – også det forutsagt av Jesus:

«Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» (Joh 8:31-32)

Ingen kommentarer: