lørdag 1. mai 2010

Familielikhet

Da Magna, kona mi, la ut dette bildet på facebook for kort tid siden, skrev min mor: ”Dette kunne godt vært pappa for noen år siden”. Jeg hører dette ganske ofte, særlig fra pensjonerte offiserer: ”Du blir mer og mer lik din far!”
Jeg synes det er hyggelig for jeg liker min far og er glad i ham.

I går skrev jeg om ”Kristuslikhet”. Jesus liknet på sin Far. Ja, han sier det faktisk veldig sterkt: «Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»*
På grunn av Jesus har jeg fått rett til å bli Guds barn **, og da er det betimelig å spørre hvordan det står til med familielikheten. Det blir særlig utfordrende når sammenhengen er en beskrivelse av Fars ”ulogiske” egenskaper:
    … og dere skal være Den høyestes barn. For han er god mot de utakknemlige og onde.
    Luk 6:31–35
..."og dere" er nøkkelord i sammenhengen, for de indikerer at jeg skal gjøre det samme.
* Joh 14:7
** Joh 1:12

1 kommentar:

Anne Karin Nielsen sa...

Du ligner pappa uten å prøve å kopiere ham. Et flott "bilde" du bruker.. Slik er det vel med de "åndelige gener" også,.. forhåpentligvis.
Takk for dine gode andakter, Jostein. De gir mange ettertanker ut oover dagen..
Klem fra mamma