søndag 2. mai 2010

99% rent!

Det var en utfordring med vann i Øst-Europa. For oss var det en selvfølge at vi ikke drakk vann fra springen uten av det var filtrert og kokt. Samme prosedyre ble f. eks. fulgt ved vasking av grønnsaker og frukt – Men det var det ikke alle som gjorde, og det fikk konsekvenser for meg. Det hjelper lite om 99% av vannet er rent dersom den siste prosenten er gift eller bakterier.

Da jeg var ung og hørte om radikale omvendelser fra et ”liv i synden” opplevde jeg nesten misunnelse. Jeg syntes ikke at jeg var særlig ”syndig” og skulle nesten ønske at jeg hadde en skrekkelig fortid å vitne om. Det tok ikke så lang tid før jeg oppdaget at en slik tanke står i konflikt med to viktige sannheter:

1. Det store er hva jeg er frelst til – ikke fra!
2. Synden behøver ikke være stor i omfang for å bederve ”hele innholdet” (jfr vannet)

I lys av det siste, blir det å få lov til å se seg selv som ren og rettferdig på grunn av Jesus vidunderlig og kontrastfullt uansett fortid. Det blir som kontrasten mellom ”purpur og snø” eller ”skarlagen og hvit ull” (Jfr. dagens bibelord: Jes 1:18-20)

Ingen kommentarer: