lørdag 27. mars 2010

Tanker om esler

Mitt første møte med esler fant sted den sommeren jeg gjette svin i et land langt borte. Ja, det er faktisk sant. Sommeren 1973 hadde jeg sommerjobb på ”Jugendkolonie der Heilsarmee” i Plön sammen med kameratene mine Geir og Bo. Der gjorde vi rent i villsvinbingen og i eselstallen. Så gikk det mange år før det igjen ble ”vanlig” å se esler:


I Moldova støtte vi på dem ofte. En gang helt bokstavelig. Sjåføren vår krasjet med et esel i stummende mørke. Det gikk verre med bilen enn med eselet. Så jeg lærte i hvert fall at et esel må være temmelig hardført.

I morgen er det Palmesøndag, og på tross av at eselet bare er å regne som en rekvisitt i hendelsen, får det mye oppmerksomhet. Jesus brukte en eselfole for å oppfylle en profeti i Sakarja:
    Rop høyt av glede, Sions datter,
    bryt ut i jubel, Jerusalem!
    Se, din konge kommer til deg.
    Rettferdig er han, og seier er gitt ham;
    ydmyk er han og rir på et esel,
    på den unge eselfolen.

    Sak 9:9-10
Det er spennende at profetien fortsetter med ”jeg vil utrydde … hestene…”
Hestene representerte krigsmakten. Dersom ”Fredsfyrsten” skulle ri til Jerusalem hadde han ikke noe annet valg enn å ankomme på et esel.

Ingen kommentarer: