søndag 10. januar 2010

Vitne

Det kan være tøft å vitne om noe man har sett som ikke alle andre har sett. Det vet de som så en fremmed ubåt i Sognefjorden ved Vangsnes i 1972 og som fremdeles trekkes i tvil 38 år senere.

I dagens tekst er det døperen Johannes som sier:
    «Jeg har sett det,
    og jeg har vitnet: Han er Guds Sønn.»

    Joh 1:29–34
Jeg tror ikke Gud venter av meg at jeg skal vitne om mer enn det jeg har sett. Det er ikke nødvendig at jeg forstår eller kan forklare det jeg har sett. Heller ikke at det er vitnesbyrd om noe som oppleves som en radikal eller overnaturlig hendelse. Han ønsker bare at jeg skal være sann og si det slik jeg har sett det.
Alle blir ikke alltid like begeistret for å høre hva andre har sett. Derfor kan det være tøft å stå fram, men dét kallet kan ikke jeg som har sett meg frelst løpe fra.

Jeg har skrevet flere refleksjoner om det å være et vitne i denne bloggen. Dersom du ønsker å se dem kan du trykke på vitne-etiketten i rammen rett under dette innlegget.

Ingen kommentarer: