torsdag 3. desember 2009

En i skyen

Etter et kapittel fullt av beretninger om mennesker som levde et liv i tro, fortsetter Hebreerbrevets forfatter slik:
    ”Derfor, når vi har så stor en sky av vitner omkring oss”
    Hebr 12:1-3
Fordi jeg er en troende, er skyen som forfatteren henviser til også en del av ”min” sky, men mange, mange har kommet til siden den listen ble skrevet. Jeg kan plukke ”vitner” fra kirkehistorien, fra nær fortid og samtid. Jeg har ei svensk plate fra 70-tallet som ganske enkelt heter Christians. Et av kuttene heter ”Skulle alla dessa människor ha fel?” – det refereres til skyen av vitner.

Clarence Wiseman - Frelsesarmeens 10. general, var hovedtaler på årskongressen i 1973. Jeg var 17 år og generalens taler tok virkelig tak i meg. Det er fortsatt noe av det han sa som sitter spikret. Likevel er det en kommentar etter et møte som har betydd mest. Jeg hadde vitnet om åndsdåpen og i ettermøtet hadde jeg vært framme til forbønn. Wiseman kom bort til meg og sa: ”Keep the fire burning – don’t wait for the others”. (Hold ilden brennende – ikke vent på de andre!). Jeg tror han ga meg et motto for livet den dagen. Han er en i "min" sky.

Hebreerbrevets forfatter går videre til å snakke om Jesus, og vi skal tenke på ham så vi ikke blir trette og motløse. Det er det viktigste fokus, men du verden så godt det er med minner om en og annen fra vitneskyen også! Hvem tenker du på i dag?

Ingen kommentarer: