søndag 10. mai 2009

Husker du Christiaan Barnard?

Jeg var 11 år, og hadde akkurat fått smaken på å lese aviser. Selv om jeg også leste gode guttebøker, var virkeligheten vel så spennende. Menneskene brøt ny grenser. Snart skulle Neil Armstrong uttale de berømte ordene: «Det er et lite steg for et menneske, et stort sprang for menneskeheten» da han som den første gikk på månen.
Men før det skjedde hadde Dr. Christiaan Barnard foretatt den første vellykkede hjertetransplantasjon. Wow - 11 år og medlem av en menneskehet med så store muligheter, for en framtid! Da kunne vi kanskje gjøre slutt på krig, fattigdom og kanskje til og med sykdom? Men kanskje det er noe mer grunnleggende som må endres da?

Jeg vil gi dere et nytt hjerte og la dere få en ny ånd inne i dere. Jeg vil ta steinhjertet ut av kroppen deres og gi dere et kjøtthjerte isteden.
Dagens bibelord: Esek. 36:26-28

Det er Gud som taler slik gjennom profeten. I bakspeilet kan vi se at religion ikke alltid har ført godt med seg, men er det hele bildet?
Forvandlede mennesker, mennesker med et nytt hjerte fylt av kjærlighetens Ånd har gjort en forskjell der hvor de har levd. Jeg har møtt mange av dem. De er mer spennende enn bøker, aviser og grensebryting i denne verden – de bryter grenser til en ny verden for seg selv og andre!

Ingen kommentarer: