tirsdag 21. april 2009

En millimeter er nok

...sang Anne Grete Preus for noen år siden. Mange ganger er det veldig lite som gjør den store forskjellen. Du er ferdig med å legge et puslespill på 3000 brikker og så mangler det én brikke. Du blir aldri fornøyd før du har funnet den siste brikka – selv ikke når du må innse at den sannsynligvis er havnet i støvsugeren eller er blitt spist av bikkja.

Salme 23 er dagens bibelord, og der sier David:

”Herren er min hyrde, jeg mangler ingen ting.”

En skulle kanskje tro at det ikke spilte så stor rolle om han manglet én ting, men i en annen beretning sier Jesus til en ung mann: Én ting mangler du (Mark 10:21) Den tingen var avgjørende for den unge mannens visshet om evig liv. Siden jeg har denne vissheten, kan jeg si som David: ”Jeg mangler ingen ting” – Gjør du?

Ingen kommentarer: