torsdag 2. april 2009

Du tror det ikke før du får se det

Slik reklamerte en TV-kanal for noen år siden. Men er det sant? Bilder kan lyve. TV-sendinger kan manipuleres. Reportasjer blir farget av reporterens ideologiske ståsted. Et lands krigføring blir ”forsvart” med reportasjer som antyder at ”her har det blitt produsert masseødeleggelsesvåpen”. Hva skal jeg tro av det jeg ser?

Dagens tekst begynner med setningen: ”Enda han hadde gjort så mange tegn for øynene på dem, trodde de ikke på ham” (Joh 12:37-50). Jeg mener at jeg har sett mye av det Jesus har gjort, og opplever at det er styrkende for troen. Men dersom man vil bortforklare, vil det alltid være åpning for det. Til og med radikale helbredelser som jeg har vært vitne til går det sikkert an å bortforklare for den som ikke vil tro. Derfor er det viktig for meg at troen ikke hviler på noe jeg har sett rent fysisk. ”Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser” sier Hebreerbrevet (11:1), og i påsken får vi sikket høre Jesu ord til Tomas: ”Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.” (Joh 20:29).
Dette blir av og til mistolket dit hen at vi ikke skal få se verken tegn eller under, men det står det ingen ting om. Poenget er at troen må ha sin forankring i det vi ikke ser med det fysiske øye, men det vi ser med troens øye.

Ingen kommentarer: