onsdag 9. oktober 2024

Var det kjærlighet som tvang meg?

Jeg har «jubileum» i dag. Den 9. oktober 1974 dro jeg til Frelsesarmeens Internasjonale Offiserskole i London. Jeg var 18 år og yngst av 104 som begynte i sesjonen Overcomers (Overvinnerne).

Paulus vitner om hva som var drivkraften i hans tjeneste:

For Kristi kjærlighet tvinger oss.
2 Korinterbrev 5:14

Var det den samme kjærligheten som 'tvang' meg?
Det er i hvert fall den som holder meg i gang – også som pensjonist.

Da jeg ble bedt om å skrive en liten revy til Frelsesarmeens 100 års jubileum ville jeg ha med en sang om Hanna Ouchterlony som åpnet arbeidet på Grønland torg i 1888. I sangen ”Vil du med?”  inkluderte jeg tanken om at ‘de måtte komme med evangeliet’ og at Hanna talte ‘tvunget av Guds kjærlighet’ – jeg vet ikke om Hanna selv opplevde det på den måten, men jeg liker å tro at det var akkurat slik.
Det er mulig å sette spørsmålstegn ved 'tvang' koblet til 'kjærlighet', men når kjærligheten er drivkraften er det den som får oss til å gjøre noe vi gjør fordi vi er elsket!

Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: