lørdag 7. september 2024

Hjelp oss være tro . . .

I går testet jeg ChatGBT (kunstig intelligens - KI) for første gang.

I og med at jeg har skrevet relativt mye som ligger ute på nett (4-5000 innlegg), ba jeg den lage en andakt på fem minutter slik jeg ville skrevet den.

I løpet av et par sekund dukket essensen i min forkynnelse opp på skjermen. Språket var bra, og jeg kunne skrevet det ut og brukt det uten å gjøre noen endringer. Jeg tror ikke at de som kjenner meg som forkynner, ville merket forskjellen om jeg hadde tatt det i bruk.

Det kommer jeg neppe til å gjøre så lenge de "små grå" fungerer, og når de slutter å fungere, håper jeg at noen sier til meg at det er på tide å stoppe.

Illustrasjonen i dagens Gowans-vers – ble til orientering også laget av KI i løpet av noen sekunder.

Jeg regner med at Gowans skrev diktet til et bryllup. Det er en bønn, og den kan godt bes av ektefolk gjennom hele samlivet. Den er viktig.
________________________

Ingen kommentarer: