lørdag 21. september 2024

Folkehøgskoleminner . . .

I dag skal jeg være med på lanseringen av Frelsesarmeens historiske selskaps årbok for 2024.*

Arrangementet finner sted på Jeløya og årets bok gis ut 50 år etter at Jeløy folkehøyskole ble åpnet i 1974. Boka tar for seg glimt fra de 48 årene skolen var i drift (se mer informasjon i 2. kommentar under).

Jeløy med folkehøyskolen, inkludert kurssenteret og etter hvert også offiserskolen, har betydd veldig mye for meg og min familie og er en åndelig oase jeg vender tilbake til med glede og forventning – slik jeg også gjør i dag.

De fem årene jeg var lærer ved folkehøyskolen, ble det mange samtaler med elever som sto på terskelen til voksenlivet. Da var også framtidig ekteskap et tema som ofte dukket opp.

For et par uker siden postet jeg et Gowans-dikt med overskriften «Bryllup» - i dag kommer det enda en bønn for samlivet mellom ektefeller – også den skrevet til et bryllup.

Men bønnen kan også brukes med jevne mellomrom når ektefeller ber sammen. Det er ingen selvfølge at troende ektefeller ber sammen. Å gjøre det til en vane fikk folkehøyskoleelevene med som et godt råd på veien!
______________________________
Postet på FACEBOOK
* Boka: 




Ingen kommentarer: