søndag 24. desember 2023

Krybben som nådestol . . .

Da vi pakket sammen julegryta på kjøpesenteret i går ettermiddag, var jeg ganske sliten, men på en god måte.

I løpet av morgenen har jeg tenkt på at det hebraiske ordet «kabod» som i Bibelen oversettes med «herlighet», også betyr ‘tyngde’ eller ‘vekt’ (1 Kongebok 8:9-10).

Alt som vi skal gjøre for andre mennesker i Jesu navn, ‘tynger’ – men i den tyngden ligger også noe av Guds herlighet – og jeg så noe av den i menneskene jeg møtte på de mange grytevaktene.

Versene som jeg henviser til, er fra innvielsen av Templet. Prestene kunne ikke stå i Guds nærvær på grunn av tyngden. Paktkisten var kommet på plass – på den er også «Nådestolen» en viktig del.

Kanskje knelte prestene, slik som hyrdene og de vise menn da de så barnet i krybben. De søkende «gjestene» hadde med seg gaver.

Det skal Jesus få av meg også. Det blir ingen overraskelse. Han skal få det han får hver jul og hver dag!

Velsignet julehøytid!

For det er ingen forskjell; alle har syndet og fattes Guds ære, 
og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus, 
som Gud stilte til skue i hans blod, som en nådestol ved troen...
Romerne 3:22b-25a (1930)
____________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: