lørdag 4. november 2023

Han som vet best . . .

«Vi trenger enda mer den frivilligheten som går foran egne behov. Engasjementet som er der på de dagene hvor lysten til å følge opp er borte. Det er da frivilligheten blir til idealisme.»

Jeg skrev dette i en leder i Krigsropet for ti år siden, og ble sitert i Vårt Land.

I Frelsesarmeen baserer vi mye av virksomheten på frivillighet, og jeg tenkte på dette da jeg skulle legge ut ukas Gowans vers.

Kanskje det er viktigere å fokusere på «villighet» - altså engasjementet som går en ekstra mil?

Det er stort spenn mellom Davids utsagn:
«Min Gud, å gjøre din vilje gir meg glede» 
Salme 40:9

og Jesu bønn:
«Er det mulig, så la dette begeret gå meg forbi. 
Men ikke som jeg vil, bare som du vil.»
Matteus 26:39

Å være Jesu etterfølger er å leve livet sammen med ham – mellom disse ytterpunktene – i vissheten om at han vet best.
_________________
Postet på Facebook

Ingen kommentarer: