lørdag 24. juni 2023

Kjærligheten gjør livet forståelig og meningsfylt

Paulus skriver at 
«Kristi kjærlighet tvinger oss» 2 Kor. 5:14a

– Det er ingen ‘tvang’ i den fullkomne kjærligheten, men når jeg elsker, fordi han elsket meg først, lever jeg med et intenst ønske om å elske slik han elsker meg og alle mennesker.
 
Denne uka har jeg vært ekstern sensor for kadettenes eksamen i troslære. Oppgaven var om hellighet. En av kandidatene skrev dette i sin besvarelse:

«Når vi taler om Gud i dag så holder vi ofte fokus på kjærligheten. Vi klarer ikke å vise på en god måte at denne kjærligheten hører sammen med helligheten.»

Jeg blir glad når jeg ser at unge mennesker gjør slike oppdagelser. Å formidle at Guds kjærlighet hører sammen med hellighet, er viktigere enn noen gang i verden der den blir redusert til "bruk og kast".

Jeg tror Gowans også ville vært enig, for kjærligheten gjør livet forståelig og meningsfylt.

Ingen kommentarer: