fredag 31. desember 2021

Kongens tale

Det er årets siste dag og jeg ser fram til å lytte til Kongens tale til det norske folk. Signalene som en
konge sender er viktige, og Kong Haralds taler har vært viktige formaninger om både framsnakking og gjensidig respekt på tvers av politiske og religiøse forskjeller.

Klikk på bildet for å høre
I 2022 er det 48 år siden jeg dro til Frelsesarmeens offisersskole i London. I løpet av de knappe to årene jeg bodde der, ble det også et besøk til Windsor Castle. Da jeg stod ved George VI sarkofag så jeg en inskripsjon som jeg noterte på et lite ark. Jeg visste ingenting om at det var et sitat han brukte i sin julehilsen til det brittiske folk i 1939 da den andre verdenskrig var et faktum:

«Jeg sa til mannen som stod ved porten til det nye år:
’Gi meg et lys slik at jeg kan gå trygt inn i det ukjente!
Og han svarte: ’Gå inn i mørket og legg din hånd i Guds hånd. Det vil være bedre enn lys og tryggere enn en kjent veg.’»

Sitatet er fra et dikt av Minnie Louise Haskins. George VI hadde en talefeil, men formidlet likevel en av de viktigste og mest berømte talene i historien*.

Kongenes konge har også holdt mange viktige og berømte taler. Da Jesus åpnet bokrullen i synagogen i hjembyen Nasaret, leste han en erklæring om det oppdraget han var kommet for å gjennomføre:

Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.
Lukas 4:18-19

Dette oppdraget har han gitt videre til oss. Det er vårt oppdrag, vår misjon.

La oss være rause og gjøre 2022 til et nådens år slik at Guds godhet fører mennesker til å vend om til han som er den eneste som kan forvandle liv.

Må Herren velsigne og bevare deg i 2022!

______________________________________________
* Dersom du ikke har sett filmen 'Kongens tale' 
- kan jeg anbefale den på det varmeste. 

Ingen kommentarer: