torsdag 2. april 2020

Guds rike er annerledes!

...et barns tillit!
ENGLISH
Noen av dere vil gjenkjenne tittelen «Våg å være annerledes - vær den du er» fra boka om hellighet som jeg har publisert på engelsk (1). Ettersom Guds rike er annerledes og vi er borgere av det riket, bør det ikke være en overraskelse at vi også dermed er 'annerledes'. 

Guds rikes «lover» er helt annerledes enn verdens lover. Ta for eksempel verdens stadig økende behov for energi. For at vi ikke skal gå under blir det viktigere og viktigere å finne fornybare energikilder som ikke ødelegger jorda.

I Guds rike er alle energikildene fornybare, og dersom de tas i bruk skapes det ny og konstruktiv energi. Kjærlighet gir energi, og jo mer jeg tar den i bruk dess mer kjærlighet blir det.
 

«Hvem er den største i himmelriket?» spurte disiplene. Jeg vet ikke hvilket svar de ventet, men jeg tror ikke noen hadde forutsett det som skjedde:

Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket.
Lukas 18:1-4
'You Got to Be a Baby' var en av de første låtene som jeg lærte å spille gitar til mens jeg sang. Den kom til Norge med Jesus-bevegelsen. Selv om teksten var tatt rett fra Bibelen, ble den opplevd som en protest mot det etablerte kirkerlige hierarkiet, slik Jesus selv ble oppfattet i sin samtid. I kombinasjon med 'One Way – button' på jakkeslaget sang vi den både inne på Gospel-night og ute på gata.

Det var sant for 48 år siden, og du verden som det tok tak! Det er like aktuelt i dag som det var da disiplene lærte det på reisen opp til Jerusalem for 2000 år siden - et barn er den største i himmelriket. Derfor vil en menighet uten barn aldri være en virkelig menighet.


Gud, hjelp meg til å bevare barnets tillit og begeistring!
--------------------------------------
(1) Dare to be different – be what you are! - Boka kommer på norsk om kort tid som e-bok, men sannsynligvis også i papirformat etter at vi er kommet hjem til Norge.
Her finner du link til den engelske versjonen

Ingen kommentarer: