lørdag 16. juni 2018

Vitaminer til en sunn vandring

Det engelske uttrykket "less is more" som på norsk gir best mening i slagordet: «det enkleste er ofte det beste» passer godt i flere sammenheng. Bjørn Siem, som var prost i Den norske kirke, besøkte Jeløy folkehøyskole (1) da jeg var lærer der for snart 30 år siden. Foran en stor gruppe studenter delte han først noen korte tanker om hvor viktig det er å være gode og snille mot hverandre, og så avsluttet han plutselig med en kort bønn:
Kjære Gud - hvis du fortsatt kan gjøre under, gjør oss snille! Amen
... deretter forlot han auditoriet.

Jeg vil alltid huske hvilket inntrykk denne enkle, korte bønnen gjorde på oss som var tilstede.

Jeg tror alle mennesker liker når folk er vennlige og snille; så hvorfor er det da så vanskelig? Er det fordi vi trenger at Gud gjør et under?

Liknende kvaliteter er nevnt blant egenskapene Jesus hadde da han levde på jorden, og Paulus oppfordrer oss til å vandre:

i mildhet, ydmykhet og storsinn, så vi bærer over med hverandre i kjærlighet.
Ef 4:2
Så enkelt, men likevel så vanskelig at det trengs et under. Jeg vet at et under er nødvendig, fordi jeg prøvde i flere år å gjøre slik som Paulus skrev, men jeg fikk det ikke til! Så jeg ga opp og sluttet å late som om det fungerte. Da oppdaget jeg at Gud allerede har utført underet. Han har gjort det umulige mulig i Kristus. Akkurat som Paulus, gjorde jeg det jeg ikke vil gjøre (2); likevel er det fremdeles ingen fordømmelse i Kristus Jesus (3) - fordi i og fra ham flyter det en strøm av konstant nytt liv som kommer med hans mildhet og overbærende kjærlighet. Det er virkelig et under.

Dagens ‘manna’:

Takk Gud, for ditt under!
--------------------------------------
(1) Jeløy folkehøyskole
(2) Rom 7:19
(3) Rom 8:1

Ingen kommentarer: