onsdag 4. januar 2017

Avsvidd samvittighet

Det er ikke alle som er like begeistret når jeg sier og skriver at kjærligheten er det eneste som kan overvinne ondskapen. Jeg kommer ikke til å endre det standpunktet samme hva som skjer, men det betyr ikke at jeg godtar ondskapen - snarere tvert imot, jeg vet hvor ondskapen kommer fra. Mentoren Paulus skriver dette til Timoteus:
Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til demoners lære fra løgnaktige hyklere med avsvidd samvittighet.
1 Tim 4:1-2
I løpet av de siste ukene har vi sett mange beviser på villfarelse og avsvidd samvittighet. De fleste signaler er at det sannsynligvis kommer til å eskalere. På en eller måte må vi nå fram til samvittigheten til dem som er i ferd med å fare vill, og nok en gang tror jeg vi må begynne med oss selv. Det er også det rådet Paulus gir:
Når du gjør dette klart for våre søsken, er du en god Kristi Jesu tjener som får næring fra troens ord og den gode lære som du har fulgt.
1 Tim 4:6
Jeg hater ondskapen, og da er det fort gjort at hatet overføres på dem som gjør det onde. Det har jeg sett mye av i kommentarfelt og sosiale media - også fra mennesker som burde vite bedre. Dersom det skjer med meg, er jeg like villfaren som dem som gjør det onde. Den Jesus jeg kjenner sa: Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør!
Dagens 'manna':
Far, hjelp meg å gjøre det jeg vet er riktig.
------------------------------

Ingen kommentarer: