Men selv om dette er et hjem og vi føler oss hjemme her, er det ikke det som er hjemme akkurat nå. Hjemme er der hvor Gud vil vi skal være, og vi tror det er i Øst-Europa, med bostedsadresse Chisinau. På mandag reiser vi hjem dit og vi gleder oss, men det betyr ikke at vi ikke er glade for de dagene vi har igjen her på Brødsjø.
Jeg tror den innstillingen er viktig dersom jeg ønsker å leve «NÅ». Selvfølgelig er det lov å drømme, slik Jørn Hoel gjør:
Har en drøm om å komme hjemDrømmen uttrykker en lengsel om å komme hjem til noe annet enn et fysisk hjem. Når jeg i dag stopper for stedsadverbene «hjem» og «fram» (hjemme og framme), er det selvfølgelig den dimensjonen jeg har også. Det er mange steder å være hjemme i overført betydning: Hjemme i seg selv, hjemme i samfunnet, hjemme i naturen, hjemme i Gud osv.
Dit ei framtid ennå bor
Har en drøm om å finne frem
Over ei mørklagt jord(2)
Denne korte setningen:
«Så gikk de hjem hver til sitt, og Jesus gikk ut til Oljeberget» Joh 7:53-8:1er blitt delt i to vers, og er et av de merkelige innskuddene i Johannesevangeliet. 'De' refererer sannsynligvis til det skriftlærde. Så hva er det Johannes forsøker å formidle? Jeg kan bare gjette:
- De skriftlærde gikk hjem til det verdslige, Jesus til det åndelige. I følge Samuel er toppen av Oljeberget stedet: «der en pleier å tilbe Gud» (2 Sam 15:30-32).
- Både de skriftlærde og Jesus gikk «hjem hver til sitt» – med andre ord presiserer Johannes hvor Jesus hører hjemme.
- Informasjonen er også et signal om at hvert eneste «nå» er et eskatologisk øyeblikk(3) - Oljeberget er en viktig arena i endetidsforventningen. Det visste de lærde i Jesu samtid på grunn av profetiene til Sakarja(4) – som også inneholder en tydelig kobling mellom Oljeberget og løvhyttefesten - høytiden som er rammen rundt dette verset. Det var nok mange både lærde og ulærde som merket seg at Jesus gikk dit.
Dagens 'manna':
Jeg er så glad for å være hjemme!--------------------------------
(1) Se: Det er viktig og godt med tilhørighet
(2) Du finner hele teksten HER
(3) Tanken: "Men den time kommer, ja, den er nå" Joh 4:23a er helt sentral i teologien til Johannes.
(4) Jfr Sakarja 14
(5) It is a long time since 15 Dec and our last trip around Valea Morilor home in Chisinau. After a few days we return home to spring and new life - and I can walk!
Dette innlegget er en del av serien "Troens grammatikk"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar