lørdag 13. juni 2015

Ikke akkurat Kardemomme by-romantikk

Den korte setningen:
Men Barabbas var en røver.
Joh 18:40b
avslutter det 18. kapittelet i Johannes-evangeliet. 

Det er utelukkende fordi det er et kapittelskifte at jeg velger å ta en pause i dypdykket akkurat her.

Egentlig er det ikke naturlig å ta en pause i den dramatiske beretningen om Jesu død og oppstandelse før det hele er over, men for to år siden fant jeg ut at det gjorde godt å ta en pause fra internett i noen uker om sommeren. Denne sommeren er Magna og jeg i en overgangsfase, og vi er nødt til å være tilgjengelige, men jeg velger likevel å ta bloggepause.

Men – jeg har bestemt meg for å legge ut en serie om hellighet som reprise*. For hellighet handler nettopp om folk og røvere, eller opprørere**. Gjennom den frelsen som Jesus åpnet for da han døde på korset, er det mulig for en røver å bli hellig. 

Hva som skjedde videre med Barabbas, vet vi ikke. Det har fått skjønnlitterære forfattere til å «dikte» - slik for eksempel Pär Lagerkvist gjør i boken «Barabbas». Men helliggjørelsens mulighet er ikke bare teori, det er en nødvendighet:
Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren.
Hebr 12:14
Dagens ‘manna’:
Jeg vil være en streber etter helliggjørelse
--------------------------------
* Serien ble skrevet sommeren 2010
** Se gårsdagens refleksjon om Barabbas.

Ingen kommentarer: