mandag 15. juni 2015

Gud er hellig

Det er flere grunner til at jeg i de neste ukene kommer til å ha fokus på hellighet.

For det første tror jeg at det eneste som kan gi evangeliet troverdighet i en sekularisert verden er mennesker drevet av en ekte, hellig kjærlighet.

For det andre er jeg opptatt av hellighet skal prege mitt eget liv.
For det tredje er det viktig for meg at undervisningen om hellighet holder seg frisk slik at jeg er klar til når som helst å ta oppdrag på det vi i Frelsesarmeen kaller "Brengle-institutt"*.

Gud er start og mål for alt. Han er ”alfa og omega” og derfor forutsetter et slikt emne at Gud selv er hellig. Det er et massivt bibelsk belegg for å hevde at han er hellig:

1. Han vitner selv om at han er det (f. eks. 3 Mos 19:2)
2. Engler og åndsvesener sier at han er det (f. eks. Åp 4:8)
3. Mennesker opplever at han er det (f. eks. Jes 6:5)
Det er også mysteriet i min relasjon til Far – han er så hellig og likevel så nær.
--------------------------------
* "Brengle-institutt" er et konsept der offiserer i Frelsesarmeen samles i en uke til bønn, innvielse og undervisning om hellighet. Instituttets navn kommer fra Samuel Logan Brengle som regnes som Frelsesarmeens fremste hellighetsforkynner.

Ingen kommentarer: