søndag 23. juni 2013

Endelig noe forståelig?

Etter mange dager med bruk av abstrakte begrep, blir det i dag henvist til en helt konkret hendelse:
Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv.
Joh 3:14-15
Beretningen fra 4. Mosebok 21 om kobberslangen var kjent for Nikodemus, og det er en av de dramatiske beretningene som jeg husker helt fra tiden i søndagsskolen. Som straff over folkets synder hadde Gud sendt giftslanger inn i Israelsfolkets leir. De som ble bitt kom til å dø. Moses fikk beskjed om å lage en kobberslange og sette den på en stang slik at de som så på den kunne bli reddet. Det er interessant at Jesus ser dette som et bilde på det han selv er kommet for å gjøre. Beretningen om kobberslangen har med begrep som er viktige i evangeliet – ikke minst det som er viktige ingredienser i samtalen med Nikodemus – å se og å tro. I tillegg kommer symbolikken med å ”bli løftet opp”.

Det er fort gjort å tenke at det er himmelfarten, men det er ikke tvil om at Jesus tenker på korsfestelsen. Det bekreftes også senere i evangeliet: 

«Og når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle lide.
Joh 12:32-33
Hensikten med korsfestelsen og troen på det som jeg ser skjedde der, gir evig liv. Jesus har formidlet kjernen i evangeliet for Nikodemus. Det når sitt klimaks i ”Den lille bibel” og det kommer jeg tilbake til i morgen.

Dagens ’manna’:

Bildet er forståelig, men innholdet må gripes i tro.
----------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: