fredag 17. mai 2013

Først i toget!

Jeg har aldri gått først i 17. mai-toget, men jeg har ved mange anledninger gått først i en  Frelsesarme-marsj. Det innebærer et ansvar å ”bane veien”. Jeg må vite hvor jeg skal. Dersom det ikke er politieskorte, er det den som går først i toget som er ansvarlig for å føre marsjen trygt i trafikken. 

Den enkleste, og kanskje den beste, forklaringen på hva det kristne kallet er, finner vi i Jesu ord til Filip:
«Følg meg!»
Joh 1:43b
Så enkelt er det. Å følge Jesus betyr at han går først i toget. Han baner veien og han er veien (Joh 14:6). Han vet hvor han skal (Joh 14:4) og leder toget trygt i trafikken. Etterfølgelse er temaet i begynnelsen av evangelieberetningen til Johannes – og det avslutter den. Da Peter ble opptatt det som var uvesentlig, kaller Jesus ham tilbake til utgangspunktet «Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg? Følg du meg!» (Joh 21:22). «Følg du meg!» er dermed det siste Jesus-sitatet som Johannes har med i sin framstilling. 
Tilfeldig?
Neppe - Det er kjernen i kallet. Velkommen i toget!
Dagens ’manna’:
Jeg går i tog og feirer friheten hver dag.
---------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: