mandag 17. september 2012

To gode råd

Jeg vet at det av og til kan være vanskelig å ”lese” meg. Når jeg tenker, hender det at jeg ser sint ut. Når jeg blir engasjert kan jeg også bli oppfattet som sint. 

Jeg blir alltid litt lei meg når jeg merker at det skjer – men jeg trøster meg med at de som har sett meg ordentlig sint, ikke har problemer med å se forskjellen. Men også når jeg blir sint blir jeg veldig lei meg etterpå. Det er ikke en tilstand som jeg er glad i. 

Egentlig er jeg ikke redd for følelser – snarere tvert imot, men sinne opplever jeg ofte som destruktivt, og faren for å si noe uoverveid ligger alltid på lur. Likevel: sinne i seg selv er ikke synd. Jesus var sint og Paulus minner om at:
Blir dere sinte, så synd ikke, og la ikke solen gå ned over deres vrede.
Ef 4:26
Det er ikke et mål å unngå sinne, men når sinnet kommer er det to ting som gjelder:
1) Unngå å synde
2) Ikke legg deg sint
Det første rådet har med den åndelige helse å gjøre – det andre med den fysiske. Paulus har omsorg for hele mennesket!

Dagens ’manna’:


Gode råd er ikke alltid dyre – disse to er gratis!

Ingen kommentarer: