fredag 11. mai 2012

Stort ansvar

Ledelse er et stort ansvar rent generelt, men kristent lederskap har en ekstra dimensjon:
For de våker over sjelene deres og skal en gang avlegge regnskap. Hebr 13:17
Var det byrden av dette ansvaret som fikk hebreerforkynneren til å skrive sitt budskap?
I så fall var han ikke alene om å kjenne på en slik byrde:

Etter å ha beskrevet sine lidelser som apostel, kommer Paulus med noe som nesten lyder som et sukk:
 I tillegg til alt det andre har jeg det som daglig ligger på meg, omsorgen for alle menighetene. 
2 Kor 11:28

Hele mitt voksne liv har jeg forsøkt å finne fram til kjernen i kristent lederskap. Det er mange som har skrevet om temaet, og et av kjennetegnene som de enes om er begrepet ”tjenende lederskap”. Dersom det blir kjennetegnet på en kristen leder tror jeg oppfordringen fra hebreerforkynneren blir overflødig: Sørg for at de kan avlegge regnskap med glede, uten å sukke!

Dagens ’manna’ kommer fra Jabes bønn:
Gud hold meg borte fra ondt slik at jeg ikke blir årsak til smerte.

Ingen kommentarer: