tirsdag 8. mai 2012

Diett

Jeg tviler på at det norske folk generelt har vært mer opptatt av diett enn de er i dag, men gjennom alle tider har mennesker vært opptatt av mat og hvilken mat som er riktig og viktig. Det ser vi kanskje spesielt i de religiøse forskriftene for mat. Vi finner det i alle religioner – til og med innenfor kristendommen. Paulus hadde et relativt avslappet forhold til mat, og hebreerforkynneren er helt på linje:
Det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved bestemte slag mat, for de som følger slike regler, har aldri hatt nytte av det.
De senere årene har jeg erfart at jeg har det bedre når jeg passer bedre på hva jeg faktisk spiser. Likevel tror jeg at den beste dietten for hjertet – enten jeg tenker åndelig eller fysisk – er nåden. Jeg tror nemlig fullt og fast på at: Glede i hjertet gir god helse, mismot tærer på kroppen. Ordsp 17:22

Dagens ’manna’:
Dagens hovedrett: Nåde!

Ingen kommentarer: