fredag 16. mars 2012

Vaner

”Er det mulig?”

5 åringens irritasjon var merkbar da han var på overnattingsbesøk hos besteforeldrene og oppdaget at mamma hadde glemt å sende med tannbørsten.

Det tar kortere tid enn fem år å få en vane. Det opplegget jeg bruker i ”Spiritual accountability” sier at det tar tre uker å få en daglig vane – og etter ytterligere tre uker, vil jeg savne ’vanen’ dersom jeg hopper over den.

Det kan jeg skrive under på og er meg bevisst det faktum at jeg tilhører rasen ’vanedyr’. Det er godt når det gjelder de gode vanene, og trist dersom vanene er dårlige. Innenfor avhengighetsproblematikk er en metode å finne en god ’erstatningsvane’ for å komme ut av en vane som er blitt et problem. Hebreerforkynneren gir et godt råd til ’oss’ som vil hjelpe mennesker ut av dårlige vaner:
    Og la oss ikke holde oss borte når menigheten vår samles, som noen har for vane. La oss heller oppmuntre hverandre, og det så mye mer som dere ser at dagen nærmer seg.
    Hebr 10:25
Når jeg jobber meg inn i en ny vane er oppmuntring viktig – og jeg takker alle som heier meg fram.

Dagens ’manna’:
    Gud, hjelp meg til å heie vennene mine fram til gode vaner!

Ingen kommentarer: