tirsdag 28. februar 2012

Hvor mye mer?

På begynnelsen av 70-tallet dukket det opp sanger fra musikaler skrevet av Gowans og Larsson. Noen av sangene har blitt klassikere i bevegelsen vår og kommer til å følge oss fortsatt i mange år.

En av favorittene mine er Hvor mye mer?
Melodien er nydelig, og teksten går rett hjem. Versene handler om det gode vi gjør som mennesker – refrenget slår fast: ”Then how much more will God our Father, in love forgive”.. Jeg fikk gleden av å oversette den til islandsk da vi bodde der.

Jeg siterte Hebreerforkynneren i gå, også han brukte ordene:
    Hvor mye mer skal ikke da Kristi blod rense samvittigheten vår
    Hebr 9:14a
Jesus brukte det flere ganger, både i forbindelse med bekymring for mat og klær* og i forbindelse med at vi som er onde, vet å gi barna våre gode gaver: hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham!**

Jeg fryder meg over menneskelig godhet. Det er faktisk det som gjør meg mest beveget. Kanskje det er fordi det minner meg om det guddommelige? Da er det en fantastisk tanke:
    Hvor mye skal ikke da Gud…!”
_____________________________
* Luk 12:24 & 28
** Matt 7:11

Ingen kommentarer: