mandag 21. november 2011

Kvernsteinen

Gamle gårdstun har ofte en gammel kvernstein eller to stående. Steinene er preget av ”oppgaven” de har hatt og mange av dem er vakre monument i gamle kulturlandskap.

Å ferdes i slike landskap gir gode følelser, og kvernsteinene bidrar til slike gode opplevelser.

Derfor blir det et paradoks når Jesus bruker kvernsteinen i et bilde som kunne vært hentet fra en ”Mafiathriller”:
    ’den som lokker til fall en av disse små som tror på meg, han var bedre tjent med å få en kvernstein hengt om halsen og bli senket i havets dyp.’
    Matt 18:1-11
Det er litt av et ansvar som påhviler dem som fører andre vill. Jeg skal ikke svare for andre. Mitt ansvar er hva jeg lærer ”de små”. Derfor nekter jeg å inngå kompromiss i forhold til det jeg ser som sant i Guds ord.

Ingen kommentarer: