Hun er vår adel, hun er frihetsdrømmen
hvis norske navn er: Kjerringa mot strømmen.
Hun er av dem jeg gjerne skulle kjenne.
Det beste i oss er i slekt med henne.
Det er André Bjerke som avslutter diktet ”Kjerringa mot strømmen” på en slik måte, og på mange måter deler jeg beundringen for den litt ”gærne” kjerringa i det tragiske folkeeventyret.
Da jeg var ung hørte jeg en som sa: ”Det er bare død fisk som flyter med strømmen”. ”Kjerringa” i meg gjorde opprør og jeg tenkte at jeg skulle aldri bli en ”død fisk”, men det er så behagelig å flyte med strømmen.
Det hadde vært lett for Jesus å gi etter for konformitet-presset som han og disiplene levde under: ”Hvorfor faster dere ikke?” – ”Hvorfor plukker dere aks og spiser korn på Sabbaten når det ikke er tillatt?” (1)
Men Jesus tok et oppgjør med former som hadde blitt et mål i seg selv. De var motstrømsmennesker fordi de hadde et budskap å formidle, og det kostet de fleste av dem livet.
"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!" skrev Arnulf Øverland. En hel nasjon reiste seg etter sommerens massakre selv om de fleste ikke var rammet selv. Det ble nesten ”medstrøms”, men likevel riktig å være en del av ropet om at kjærligheten skal overvinne det onde.
Men – det er fortsatt motstrøms å gråte over 15.700 foster som ble fjernet ved abort i Norge i 2010. Det er fortsatt motstrøms å snakke om alkoholens forbannelse fordi det er så mange som ”har kontroll” på forbruket sitt. Det er fortsatt motstrøms å forkynne at det faktisk er noe som er synd og at ethvert menneske må forlike seg med Gud.
Da William Booth fikk spørsmålet: ”Hva ser du som den største faren i det nye århundret?” svarte han:
----------------------------------
(1) Dagen tekst: Mark 2:18-28
Publisert i Krigsropet nr 42 - 2011 - PDF
hvis norske navn er: Kjerringa mot strømmen.
Hun er av dem jeg gjerne skulle kjenne.
Det beste i oss er i slekt med henne.
Det er André Bjerke som avslutter diktet ”Kjerringa mot strømmen” på en slik måte, og på mange måter deler jeg beundringen for den litt ”gærne” kjerringa i det tragiske folkeeventyret.
Da jeg var ung hørte jeg en som sa: ”Det er bare død fisk som flyter med strømmen”. ”Kjerringa” i meg gjorde opprør og jeg tenkte at jeg skulle aldri bli en ”død fisk”, men det er så behagelig å flyte med strømmen.
Det hadde vært lett for Jesus å gi etter for konformitet-presset som han og disiplene levde under: ”Hvorfor faster dere ikke?” – ”Hvorfor plukker dere aks og spiser korn på Sabbaten når det ikke er tillatt?” (1)
Men Jesus tok et oppgjør med former som hadde blitt et mål i seg selv. De var motstrømsmennesker fordi de hadde et budskap å formidle, og det kostet de fleste av dem livet.
"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!" skrev Arnulf Øverland. En hel nasjon reiste seg etter sommerens massakre selv om de fleste ikke var rammet selv. Det ble nesten ”medstrøms”, men likevel riktig å være en del av ropet om at kjærligheten skal overvinne det onde.
Men – det er fortsatt motstrøms å gråte over 15.700 foster som ble fjernet ved abort i Norge i 2010. Det er fortsatt motstrøms å snakke om alkoholens forbannelse fordi det er så mange som ”har kontroll” på forbruket sitt. Det er fortsatt motstrøms å forkynne at det faktisk er noe som er synd og at ethvert menneske må forlike seg med Gud.
Da William Booth fikk spørsmålet: ”Hva ser du som den største faren i det nye århundret?” svarte han:
- religion uten Den Hellige Ånd,
- kristendom uten Kristus,
- tilgivelse uten bekjennelse og omvendelse,
- frelse uten gjenfødelse,
- politikk uten Gud,
- himmel uten helvete.
----------------------------------
(1) Dagen tekst: Mark 2:18-28
Publisert i Krigsropet nr 42 - 2011 - PDF
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar