torsdag 9. juni 2011

Å lure seg sjøl

Jeg har ført treningsloggbok på nettet en tid. Inntil for et par måneder siden registrerte den bare hele kilometer. Da fulgte jeg de generelle reglene med å forhøye når desimalene var fra 5 og oppover. De fleste av ”rutene” mine var slik at de måtte forhøyes – og selv om loggboka mi utelukkende er til eget bruk, likte jeg det dårlig. Jeg følte at jeg lurte meg sjøl.

Det er dumt å lure seg sjøl. Det er bare jeg som taper på det. Noen få hundre meter i ei treningsøkt er kanskje ikke så viktig, men det finnes områder som er viktige:
    "Til hver enkelt av oss er nåden gitt, alt etter som Kristi gave blir tilmålt."
    Ef 4:3–7
…hvordan blir nådens gave tilmålt?
Jeg tror svaret er enkelt: …i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere, sa Jesus*. Det er bare å være raus med nåden slik at jeg ikke lurer meg sjøl – det ville være dumt det!

* Matt 7:2

Ingen kommentarer: