onsdag 19. januar 2011

Hvemsomhelst

”Et ord sammensatt av tre” ville Knut Borge ha sagt i ”20 spørsmål”, og så ville han sikkert ha sagt ”dyreriket” og muligens ”abstrakt”. Trond Viggo Torgersen ville kanskje spurt: ”Dyreriket – gjelder det oss mennesker?” og fortsatt med standardspørsmålet sitt:”har det skaft?” så hadde moroa vært i gang.

Jeg er glad i ordet ”hvemsomhelst”. For meg er det kjernen i Frelsesarmeens tro og forkynnelse. Evangeliet om frelse gjelder alle. I Kristus har Gud utvalgt alle, og hans forutbestemmelse er at alle som tar imot ikke lenger er fremmede og utlendinger, men en del av hans utvalgte folk:
    For det sier jeg dere: Kristus ble en tjener for de omskårne for å vise at Gud taler sant og for å stadfeste løftene til fedrene, men også for at hedningfolkene skal ære Gud for hans barmhjertighet.
    Rom 15:8–13
For Gud er jeg ”hvemsomhelst” i den forstand at jeg tilhører menneskene som han elsker og viser barmhjertighet. I tillegg er jeg unik og elsket akkurat slik som jeg er. Det er mysteriet å glede seg over i dag.

Ingen kommentarer: