onsdag 1. desember 2010

Salvelse

Det hender at jeg leser noe som fester seg og som jeg aldri kommer til å glemme. For 35 år siden leste jeg boka: ”Why Revival Tarries”* av Leonard Ravenhill. Allerede i det første kapittelet slår han fast hovedårsaken til at vekkelse uteblir: ”Mangel på salvelse”.

Det slo ned i meg som en grunnleggende sannhet selv om jeg den gang bare hadde en vag fornemmelse av hva det egentlig er. I et kort blogginnlegg vil jeg heller ikke gjøre et forsøk på å forklare, men i sin programerklæring sier Jesus:
    Herrens Ånd er over meg,
    for han har salvet meg
    til å forkynne godt budskap for fattige.
    Han har sendt meg for å rope ut
    at fanger skal få frihet
    og blinde få synet igjen,
    for å sette undertrykte fri
    og rope ut et nådens år fra Herren.

    Luk 4:16–22
At salvelsen var over Jesus allerede mens han kom med denne erklæringen viser responsen i forsamlingen (før tvilen kom snikende):
"Alle i synagogen stirret spent på ham. ….Alle roste ham og undret seg over de nådens ord som kom fra hans munn."
Dette er salvelsens effekt: Budskapet trenger gjennom. Selv om vi ikke forstår, er det Liv som møter liv – Ånd som møter ånd. Det er når undringen skal forstås ("Er ikke dette Josefs sønn?") at underet dør.

* Hvorfor vekkelsen uteblir.

Ingen kommentarer: