mandag 6. desember 2010

40 år med gjenvinning

Jeg tror ordene gjenvinning og resirkulering har samme betydning i vår bevissthet. Begge er positive og politisk korrekte ord, men jeg foretrekker gjenvinning. Mest fordi det også innebærer at det er noe som er i ferd med å gå tapt, men som gir en gevinst hvis det gjenvinnes.


Selv om det er langt igjen, er jeg stolt over hvor langt vi er kommet i Norge på dette området. Fretex (Elevator) var veldig tidlig ute. Selv om de neppe så miljøgevinsten i den tidlige oppstarten for mer enn 100 år siden, så de i hvert fall verdier i det som skulle kastes og verdien av å kunne tilby mennesker arbeid.

På lørdag var vi innom Fretex og fant noe som andre hadde ”kastet”, men som ble en stor gevinst for oss: Fire bøker og en ”skatt” som vi skal utforske nærmere når det blir jul.

Men det er ikke bare fysiske ting som det er mulig å kaste:
    ”Kast ikke vekk frimodigheten! For den gir stor lønn.”
    Hebr 10:35-39
Ulempen med frimodigheten er at dersom jeg kaster den bort er det ingen andre som kan få nytte av den. Fordelen er at dersom jeg bruker den kan den fort gjenvinnes både av meg og andre! Det var det jeg oppdaget for nøyaktig 40 år siden. Da ble jeg innvidd til soldat i Mandal og avla mitt første vitnesbyrd. Jeg kan underskrive på at å ta frimodigheten i bruk har gitt STOR lønn.

Ingen kommentarer: