fredag 16. juli 2010

”Kjerringråd” for ”det hellige”

”…en forstandig kone er en gave fra Herren.”
Ordsp. 19:14

Det kan jeg skrive under på – og når jeg leser bøkene om Samuel Logan Brengle, forstår jeg at han også var velsignet med en slik gave. I forlengelsen av spørsmålet ”Hva fyller jeg det hellige med?” vil jeg sitere fra et brev Lily skrev til Samuel. Det er datert mars 1908 og er skrevet til ham mens han besøkte Danmark. Der hadde han blitt alvorlig syk av revmatisk feber og brevet er en respons til ham:
    ”Alle de deprimerende følelsene skaper kaos i kroppen din, og det virker på meg som om disse følelsene ikke er fra Gud, både fordi de skader deg, og fordi de står troen imot…. Ikke gi rom for disse skadelige følelsene, min kjære Sam. Det kan fort bli en vane…” 1
Rådet går rett til kjernen på problemstillingen: Hva er det jeg lar påvirke tanker og følelser? Hva er det som rår ”det hellige sted”? Hva slags vaner har fått vokse fram der?

1Letter fra Amenia, NY, March 12, 1908 – sitert i William Clark ed: ”Dearest Lily” s 64-65

Ingen kommentarer: