lørdag 12. juni 2010

Det er ennå plass

Jeg har flydd enn del i det siste – både alene og sammen med grupper. Jeg blir aldri lei av å se ut av flyvinduet og i det siste har det vært mye klarvær. Flere av dem jeg har vært sammen med har kommentert ”Så mye plass det er!” – og det er sant.
Det er vanskelig å forstå at kloden er i ferd med å bli overbefolket, men jeg forstår at vi må ha areal både til skog og jordbruk.
    'Herre, jeg har gjort som du sa, men det er ennå plass.'
    Luk 14:16–24
Mange av oss føler vel at vi kan identifisere oss med tjeneren i den liknelsen. Det var så mange som hadde unnskyldninger for ikke å ta imot invitasjonen til gjestebudet. Etterfyllingen med representanter fra marginaliserte grupper var bare delvis vellykket, for det var enda ikke ”stinn brakke” – det var fremdeles plass.

…og det er fremdeles plass. Etterfylling pågår kontinuerlig, og jeg føler meg fortsatt som tjeneren.

Ingen kommentarer: