onsdag 26. mai 2010

Guds ”Hjertetransplantør”

Jeg var 11 år og hadde akkurat oppdaget hvor spennende det var med nyheter og aviser. Det var nok av verdensbegivenheter å interessere seg i:
  • Kappløpet om å bli først til månen.
  • Ungdomsopprør ved flere universitet.
  • Martin Luther King Jr og de fargedes rettigheter i USA.
  • Og midt i det hele det uttenkelige at et menneske kunne få et nytt hjerte. Dr. Christiaan Barnard foretok den første vellykkede hjertetransplantasjon den 3. desember i 1967.
Jeg vet ikke om Dr. Barnard var en troende, men jeg tror Gud velsignet talentet hans. Men det finnes en ”hjertetransplantasjon” som ikke kan utføres av mennesker. Det er den forvandling som bare kan skje ved Guds ”Hjertetransplantør” – ved Den hellige ånd:
    Da vil jeg gi dem et nytt hjerte, og la dem få en ny ånd. Jeg vil ta steinhjertet ut av kroppen deres og gi dem et kjøtthjerte isteden. Så skal de følge mine forskrifter og ta vare på mine lover og leve etter dem. De skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.
    Esek 11:19–20

Ingen kommentarer: