fredag 23. april 2010

Kreativitet

Det kommer helt an på hvem jeg sammenlikner meg med, men jeg regner meg for å være middels kreativ. Jeg liker å skape, liker å se nye ting skje og har fortsatt en ganske livlig fantasi.

Selv om jeg har laget en del ting som jeg har blitt ferdig med, har jeg lyst til å skape mer. Kanskje jeg skal bygge et lite ortodoks kapell på Brødsjø? Jeg satser i hvert fall på nytt inngangsparti dette året.

Egentlig ville det forundre meg dersom menneskene ikke var kreative. Vi er jo alle ”kreasjoner”, skapt i Skaperens bilde.

Når min skapertrang ikke tar slutt etter at jeg er ferdig med et prosjekt, er det fordi jeg fortsatt lever. Jeg tror ikke at jeg er unik på det området. Derfor forundrer det meg at vi mennesker – også vi som tror på Gud som Skaper, har så lite tanke for at Gud fortsetter å skape i all evighet. Hvorfor skulle hans skapertrang dø etter at han var ferdig med ”skapelsen”?

Jeg tror Gud fortsatt fryder seg ved å skape – både på egenhånd og gjennom sine skapninger. Lurer på om han ikke koser seg med den nye I-paden?

Men hva liker han best? Jeg tror det er å skape nye møterom hvor nye generasjoner mennesker kan treffe og bli kjent med ham og hverandre – da ser jeg for meg at han koser seg:
    Nå skaper jeg noe nytt.
    Det spirer allerede fram.
    Merker dere det ikke?
    Ja, jeg legger vei i ødemarken
    og stier i ørkenen.

    Jes 43:16–19

Ingen kommentarer: