fredag 9. oktober 2009

Var det kjærlighet som tvang meg?

Jeg har ”jubileum” i dag. Den 9. oktober 1974 dro jeg til Frelsesarmeens Internasjonale Offiserskole i London. Jeg var yngstemann av 104 som begynte i sesjonen ”The Overcomers”.

Paulus vitner om hva som er drivkraften i hans tjeneste: Var det den samme kjærligheten som tvang meg?
Det er i hvert fall den som holder meg i gang.

Da jeg ble bedt om å skrive en liten revy til Frelsesarmeens 100 års jubileum ville jeg ha med en sang om Hanna Ouchterlony som åpnet arbeidet på Grønland torg i 1888. I sangen ”Vil du med?” inkluderte jeg tanken om at ”de bare måtte komme med evangeliet” og at Hanna talte ”tvunget av Guds kjærlighet” – jeg vet ikke om Hanna selv opplevde det på den måten, men jeg liker å tro at det var akkurat slik.

Ingen kommentarer: