fredag 17. juli 2009

Familielikhet?

Jeg er gift med en enegget tvilling og er derfor vandt til kommentarer om likhet. Nå er det slik at enkelte ser det de venter å se, og at dette ikke nødvendigvis har rot i de faktiske forhold. Det opplevde min svigerinne da hun besøkte Frelsesarmeens handelsavdeling som relativt nybakt mor. En velvillig ekspeditrise måtte se den herlige jenta på seks måneder, og utbrøt: ”Ikke vanskelig å se at dette er en liten Nielsen!” Historien har brakt mye munterhet opp gjennom årene.
Jeg er et Guds barn og tilhører hans familie. Jeg blir beskrevet som en del av en utvalgt slekt. Gjennom Jesus har nemlig vår Far utvalgt alle mennesker, men for at utvelgelsen skulle bli gyldig for meg, måtte jeg selv velge å ta imot den.
Hvordan er det med familielikheten? Ser mennesker det de håper å se, eller ser de faktisk det de ser – og hva ser de da?
    Han som kalte dere, er hellig. Slik skal også dere være hellige i all deres ferd. For det står skrevet: Dere skal være hellige, for jeg er hellig.
    1 Pet 1:15–21

Ingen kommentarer: