lørdag 20. juni 2009

Skeptisk

Posten hadde en artig reklame for en tid siden. En kunde var skeptisk til absolutt alt posten hadde å tilby. Dersom noe som tilbys virker for godt til å være sant blir de fleste av oss skeptiske. Det må være en ”hake” ved det hele. De som har forsøkt å dele ut ekte pengesedler på gata har opplevd det. Jeg innrømmer gjerne at jeg er veldig skeptisk til ”gode tilbud”, og kan noen ganger være vel tøff overfor selgere.
Hvem i all verden våger å ta følgende tilbud på alvor:
    Hør, alle som tørster, kom hit og få vann!
    Kom, dere som ikke har penger!
    Kjøp korn, så dere kan spise,
    ja, kom og kjøp uten penger,
    uten betaling vin og melk!
    Hvorfor bruker dere penger
    til det som ikke er brød,
    og lønnen for deres arbeid
    til slikt som ikke metter?
    Hør, ja bare hør på meg,
    så skal dere få spise det som godt er,
    og fryde dere over fete retter.

    Jes 55:1-5
Selv om dette utelukkende skulle ha en åndelig betydning virker det for godt til å være sant. Kanskje det er derfor det er så vanskelig å ta imot tilbudene som kommer fra Herren?
Jeg vil være den første til også å holde fram ”offer” aspektet ved etterfølgelsen og ønsker ikke å ”selge” kristentroen på ”billigsalg” – men jeg stopper ikke å forundre og glede meg over alt det jeg faktisk har fått for ingenting. Jeg gir ham min skrøpelighet og han sender meg sin hellighet! Det er forståelig at noen er skeptiske til sånt – men under skjer - også Herrens post kommer som regel fram!

Ingen kommentarer: